tirsdag den 1. juni 2010

Diabetes 2

Hmm.. Er sådan lidt rundt på gulvet!

Jeg har været en tur hos lægen og fået konstateret diabetes 2! Det er jo noget skidt og jo nok min egen skyld.. Jeg kunne godt leve mere sundt og helt sikkert godt leve af mindre portioner ad gangen. For 3½ år siden holdt vi op med at ryge og siden da har jeg taget 20 kilo på og jeg var i forvejen ikke et nips..

Min overvægt har indtil videre ikke belastet mig fysisk, men nu er det så sket! Det værste ved diabetes 2 er jo de følgesygdomme der kan komme hvis ikke sygdommen bliver stabiliseret. I dag fik jeg taget blodprøver som bl.a skal vise om der allerede er sket skade og i næste uge skal jeg så til kostvejleder der skal lære mig om min nye livsstil og lære mig at tage mit blodsukker osv.

Selvom det er ærgeligt med sådan en sygdom, tænker jeg også at det måske var lige præcis det los i r*ven som jeg skulle have for, at fået taget mig sammen til at få gjort noget ved min vægt. Er nødt til at vende det til noget positivt..




En ny sti at følge..

8 kommentarer:

  1. Det var da trist at høre, men kan det ikke ændre sig, hvis man taber sig og finder en "god" livsstil?

    Jeg kender alt for godt det med overvægten og det at kunne spise meget.

    Jeg skal altså også i gang, det har jeg nok sagt 10.000 gange, men det kender du nok alt til også :o)

    SvarSlet
  2. hej Laila! jeg er ked af det på dine vegne, men glad at læse at du har besluttet at se det fra den positive side. jeg har selv en sön med diabetes 1, lidt forskelligt men alligevel er der mange ligheder. jeg har også gennem de sidste 10 år arbejdet på kontoret hos diabetesforeningen og kender derfor til de fleste spörgsmål der fremkommer hos én nydiagnosticeret som dig. du skal föle dig velkommen at maile til mig hvis der er noget du går og spekulerer på. jeg önsker dig held og lykke med projektet, for det er netop det dét er.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  3. Det gør mig ondt at høre, men godt du er ved godt mod. Jeg tog også 20 kg. på efter rygestop, går til tjek en gang om mdr. for at tabe mig, men det går ikke så godt :0(

    SvarSlet
  4. Hej Laila,
    Triste nyheder, men det gode er at med den rette medicin og livsstilsomlægning er der gode chancer for at få det i kontrol.
    Og husk at det handler om BÅDE kost OG motion. Begge dele er lige vigtige.
    Men din indstilling og den rette rådgivning skal du nok få det i kontrol.
    Pøj pøj!

    SvarSlet
  5. Det gør mig ondt at høre, at du har fået konstateret diabetes. Samtidig er det flot, at du finder de positive tanker frem. Med den indstilling skal det nok gå:-)

    SvarSlet
  6. Øv Laila.. Sikke noget møg..

    Det med at slås med overvægt kender jeg rigtigt godt.. Jeg er jo gift med sådan én..

    Op på den positive hest.. Sund kost og så ud og lufte Oline :-)))

    SvarSlet
  7. Jeg takker for alle de dejlige og opmuntrene kommentarer..

    Jeg sluger hver og en råt. Har brug for de spark til at holde mig på rette kurs, nemlig at se dette som en udfordring. Det går endnu, men indimellem får man jo lyst til at råbe r*v og nøgler!!

    Som de (magtens korridorer) siger i en af mine ynglingssange..

    Når du hyler op mod månen, råber himlen tilbage. Du skal bære dine dumheder alle dine dage..

    SvarSlet
  8. Sikke dog nogle triste nyheder men dejligt at læse, at du kan fokusere på de positive sider af sagen.

    Klem, Malene

    SvarSlet